"To niezwykle istotny projekt z licznymi wyzwaniami wokół produktu, który do tej pory konsument wiązał z kawiarnią. Postawiliśmy na budowanie doświadczenia klienta przez działania edukacyjne. Mowa przede wszystkim o doborze kaw trafiających w gusta różnych grup klientów, szczegółowych informacjach na temat bogactwa oferty i wreszcie właściwej ekspozycji. Kluczowe było przeprowadzenie jakościowych działań w odpowiedniej, czyli ogólnopolskiej skali. Wystartowaliśmy z produktem o ustalonej marce i reputacji na rynku. Musieliśmy zrobić więc wszystko, aby reputację tę utrzymać w nowym kanale i dzięki produktowi przenieść doświadczenie klienta z kawiarni do jego domu. Do tego potrzebny był nam partner, który zapewni odpowiednią skalę i jakość wsparcia, a także szybko wejdzie w projekt i elastycznie będzie mógł modyfikować bieżące działania"
Store Activation Manager, Coca-Cola HBC
"Działania związane z uruchomieniem sprzedaży produktów marki Costa oraz ich promocją są dowodem na doskonałe zrozumienie marki i wartości, które sobą reprezentuje, a w efekcie potrzeb jej klientów. Tworząc ekspozycję, zadbaliśmy o wiele szczegółów, które sprawiają, że klient przeniesie się do świata marki. Było to możliwe m.in. za sprawą długoletniej, sprawdzonej współpracy z grupą Coca-Cola HBC. Zapewniliśmy szybką i pewną realizację oraz elastyczność na każdym etapie projektu. Nie udałoby się to jednak bez „ambasadorów marki”. Istotą okazało się zbudowanie dobrze przeszkolonych zespołów i umiejętne zarządzanie nimi. Należy pamiętać, że ludzie chętnie angażują się w ciekawe projekty. Takie, które uczą nowych umiejętności i dają praktyczną wiedzę. Odpowiednio przygotowany, ale i zmotywowany zespół stanowi niezastąpione wsparcie, będąc jednocześnie podstawowym źródłem informacji zwrotnej, która może posłużyć do wdrożenia bieżących zmian, aby reagować na wyzwania tu i teraz".
prezes zarządu OEX Cursor
OEX Cursor to spółka oferująca kompleksowe usługi wsparcia sprzedaży oraz wielowymiarowe kampanie promocyjne. Korzystając z ponad 20-letniego doświadczenia, wdraża dla swoich klientów przemyślane kampanie empiryczne, budując doświadczenia konsumentów. Marka Costa wykorzystała wiedzę i umiejętności ekspertów OEX Cursor do wprowadzenia swoich produktów w sklepach. Dzięki temu firma może dziś zagwarantować spójne i w pełni kontrolowane doświadczenia zakupowe dla swoich klientów, niezależnie od kanału sprzedaży. Wprowadzenie OEX Cursor do strategii biznesowej marki Costa było istotnym rozwiązaniem ukierunkowanym na sukces firmy. Realizowane działania nie tylko wpłynęły na zwiększenie sprzedaży, ale również poprawę doświadczeń klientów, co jest niezwykle ważne w dzisiejszym, mocno konkurencyjnym środowisku rynkowym.
Costa odniosła sukces w sprzedaży sklepowej dzięki synergii różnego rodzaju rozwiązań z obszaru wsparcia sprzedaży. Uruchomienie sprzedaży sklepowej kaw z linii Costa Coffee Home Edition rozpoczęło się od wprowadzenia produktów marki do listingów sieci kanału Modern Trade, obejmującego przede wszystkim największe sieciowe punkty sprzedaży. Już na tym etapie zadbano o odpowiednią strategię merchandisingową, powołując dedykowany zespół Mobilnych Merchandiserów. Eksperci OEX Cursor byli odpowiedzialni za wdrożenie w życie planogramów w blisko 1000 punktach sprzedaży oraz sieciach sklepów, w których pojawił się nowy produkt.
Następnym krokiem było stworzenie spektakularnych wizualnie ekspozycji towaru w postaci różnorodnej zabudowy, w tym całych wysp paletowych, a także przy wykorzystaniu materiałów POS. Atrakcyjność ekspozycji wpłynęła na przyciągnięcie uwagi klientów, a co za tym idzie odniesienie pierwszych sukcesów sprzedażowych w nowej kategorii produktowej.
Na sukces sprzedażowy marki Costa w kolejnych etapach realizacji strategii wsparcia sprzedaży przełożyły się także działania w obszarze field marketingu. OEX Cursor uruchomił wsparcie personelu sprzedażowego tzw. ambasadorów marki, jak i szereg akcji promocyjnych, takich jak konkursy, wręczane gadżety, zniżki czy upominki okolicznościowe. Kluczowym elementem stały się także akcje degustacyjne, dające możliwość spróbowania świeżo zaparzonej kawy z ekspresu bezpośrednio w sklepie.
Ambasadorowie marki niezmiennie pomagają klientom w dokonaniu wyboru kawy i zachęcają ich do zakupów. Początkowo personel promował markę w strojach kolorystycznie spójnych z brandem, aby zwiększyć widoczność i świadomość konsumentów w nowym kanale. Z czasem zdecydowano jednak o zmianie podejścia do sposobu prezentacji tych osób, tak aby ich strój przywodził na myśl kontakt z profesjonalnym baristą.
tyle opakowań kawy sprzedano
u tylu konsumentów zbudowano świadomość marki
na takim poziomie osiągnięto wzrost odsprzedaży
Cykliczność akcji promocyjnych zorganizowanych w kilkuset lokalizacjach w całej Polsce miała bezpośredni wpływ na budowanie więzi klientów z marką Costa Coffee. W trakcie edycji przeprowadzonej w 2022 roku sprzedano blisko 40 tys. sztuk opakowań kawy Costa oraz zbudowano świadomość marki u 132 tysięcy konsumentów – co jest wybitnie imponującym wynikiem. Istotą akcji była znów synergia działań polegająca na animacji sprzedaży połączonej z mechanizmem promocyjnym, jakim były gratisy wydawane za zakup określonych produktów. W efekcie, dzięki zaplanowanym i skutecznie zrealizowanym akcjom empirycznym, osiągnięto wzrost odsprzedaży na imponującym poziomie 800 proc.
Spowodowana obecną sytuacją gospodarczą zmiana podejścia do konsumenta i jego potrzeb była kluczowa dla sukcesu w sprzedaży sklepowej. Dzięki zatowarowaniu sklepów różnymi formatami i wariantami produktów oraz stałą promocją, Costa Coffee stała się bardziej dostępna dla kupujących, tworząc wśród konsumentów poczucie rzeczywistej wolności wyboru. Niezwykle istotnym elementem wsparcia sprzedaży okazały się również tradycyjne metody, takie jak regularne promocje cenowe i wyczerpujące informacje w gazetkach produktowych sieci. Współpraca z OEX Cursor stanowiła kluczowy element w całej strategii biznesowej marki Costa Coffee w Polsce.
Wprowadzenie produktów z linii Costa Coffee Home Edition w 2020 roku okazało się strzałem w dziesiątkę. Produkty te, takie jak kawa ziarnista - mielona i w kapsułkach - są idealne dla osób, które chcą cieszyć się o poranku smakiem kawy, ale nie mają czasu przed pracą na wizytę w kawiarni. Coca-Cola HBC Polska, oficjalny dystrybutor Costa Coffee, wprowadzając na rynek te produkty, miała strategiczny cel stworzenia bazy napojów na każdą okazję i porę dnia. Tak też się stało i Costa Coffee Home Edition od tamtej pory oferuje różnorodność smaków w kilku wersjach, dzięki czemu konsumenci mogą cieszyć się kawiarnianym doświadczeniem w zaciszu własnych domów. ▋